De tabel die je gaat zien is erg groot met 10 opleidingen in de rijen en 14 kenmerken in de kolommen dus 140 cellen. Daarom een korte handleiding voor het lezen.
De tabel is te verschuiven in horizontale en verticale richting.
Om het vergelijken van de opleidingen mogelijk te maken kunnen de zowel de rijen (opleidingen) als de kolommen (kenmerken) uitgevinkt worden.
Met de knoppen in de eerste cel van de eerste rij kun je de uitgevinkte info weer zichtbaar maken.
Locatie | Instituut | Naam opleiding | Digitale informatie | Duur | Contacturen | SBU | Kosten (studie, materiaal en leersupervisie) | Kosten omgerekend naar voltijdstudie (1680 SBU) | Mission Statement | Opmerking | Uitgangspunten | Methoden | Literatuur |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Amsterdam |
InHolland Academy | Post HBO Opleiding Supervisiekunde |
|
1 jaar | 219 uur | 560 uur | € 8.000,- Excl. Literatuur en leersupervisie 2 minimaal € 2000,- | € 24000.- | Amsterdamse Zwerm: Stimuleren van leren van binnenuit, ervaringsleren en zelfsturing. | Eigen statement | Als supervisor help jij een supervisant zijn lerend vermogen beter te ontwikkelen. Door ervaringen uit de praktijk te bespreken help je de supervisant te reflecteren op zijn houding en handelen in bepaalde werksituaties. Jij biedt een krachtige leeromgeving waarin het leerproces goed op gang komt en de supervisant inzicht krijgt in zijn eigen gedrag. Bron: website | Leren van ervaringen. Mensen bekend laten raken met gegeven dat iedereen voor zichzelf eigen wereld creëert door eigen waarneming. | Supervisiekunde Meerperspectivisch, Boer et al., 2015. |
2. Amsterdam |
PAO Psychologie Nascholing & Opleiding | Leergang Supervisiekunde | 2 jaar | 192 uur | 803 uur | € 8.495,- Excl. Studiemateriaal en leersupervisie 2 minimaal € 2000,- | € 17773.- | Uitgangspunten Amsterdamse Zwerm: Stimuleren van leren van binnenuit, ervaringsleren en zelfsturing. | Eigen statement | Als toekomstig supervisor en professioneel begeleider begeleid je individuen en kleine groepjes bij het leren van hun eigen ervaringen als werkende professional. Je faciliteert, stimuleert en begeleidt leerprocessen waarin reflectie op werkervaringen centraal staat om het eigen professionele handelen te verbeteren. Leerbegeleiding geven vanuit de methode supervisie kan een werkzaam hulpmiddel zijn bij het ontwikkelen van zelfsturend ervaringsleren van professionals in het uitoefenen van hun werk. | Gehanteerde methoden zijn onder meer theoretische inleidingen, praktische oefeningen, rollenspellen, belevingsgerichte werkvormen waarbij gebruik wordt gemaakt van video- en audiomateriaal. | Supervisiekunde Meerperspectivisch, Boer et al., 2015. | |
3. Rotterdam |
Begeleiden voor Iedereen | Opleiding voor Iedereen |
|
13 maanden | 182 uur | 593 uur | € 6.750,- Excl. € 450,- studieboeken en leersupervisie 2 minimaal € 2000,- | € 19123.- | Supervisie voor Iedereen: ongeacht afkomst, religie; elke klasse heeft recht op goede begeleiding. | Eigen statement | Elke coachvraag impliceert een verandering die maar moeizaam tot stand komt. Focussen op loslaten van wat geweest is, is op zichzelf niet voldoende om vooruit te komen. Wie vooruit wil en daar moeite mee heeft, moet eens goed achterom kijken. Bron:Artikel in het Tijdschrift voor Begeleidingskunde (LVSC) | Tijdens deze opleiding worden meerdere methoden eclectisch toegepast waarbij de Presentietheorie van Baart (Baart, 2001) centraal staat. Deze theorie richt zich op attitudeontwikkeling van de supervisor. | Handboek Intervisie en Supervisie, Van Praag van Asperen et al. 2001. Supervisiekunde Meerperspectivisch, Boer et al., 2015. Begeleiden van Iedereen. De kunst van coaching en ondersteuning in transitionele ruimte. A.Meijerink, K. Tjin A Djie en I.Zwaan. 2017. ISBN9789023255376. |
4.
Rotterdam, Arnhem, Nijmegen |
Hogeschool Rotterdam/Arnhem/Nijmegen | Master Begeleidingskunde fase 1 en 2 VO Supervisie en Coaching |
|
2 ½ jaar | ?? | 1848 uur | Jaar 1: € 10.025, - (excl. studiemateriaal ca. € 500,-) Jaar 2 plus afstudeerfase: € 16.000,- (excl. studiemateriaal ca. € 750,-) Totaal € 26.025,- Geen informatie te vinden over de 2 voor accreditatie vereiste leersupervisies. | € 23659.- | Leer veranderprocessen te begeleiden. Je coacht mensen en organisaties op weg naar verandering. | Kernzin | Je verweeft interventies met het proces dat je op alle niveaus aangaat met de direct betrokkenen. Het duurzaam doorvoeren van ontwikkelingen en veranderingen vereist organisatiebreed inspanningen: er wordt een appèl gedaan op individuele medewerkers en op teams binnen alle lagen van de organisatie. Een mensgerichte organisatiebenadering staat daarbij centraal waarbij je begeleidingskundig positie inneemt. Bron: website | Geen informatie | Geen informatie |
5.Utrecht |
Hogeschool Utrecht, Instituut for Social Work | Supervisorenopleiding CSW HU |
|
1 jaar | 130 uur | 512 uur | € 8.150,- Exclusief Leersupervisie 2 en werkstuk begeleiding en/of beoordeling (respectievelijk €4200,- €1350 of €325,-) | € 26742.- | Kleur ontdekken, geven en bekennen. | Kernzin | Mensen begeleiden en motiveren zodat ze blijvend leren en zich ontwikkelen als professional, dat is meer dan een rol: het is een kunst. ….geef je supervisie aan kleine groepen en individuen, met aandacht voor hun denken, voelen, handelen en willen in de beroepscontext. Naast de gesproken taal besteden we aandacht aan beeldtaal, metaforen, symbolen, toon en lichamelijke gewaarwording. Bron: website | 4 basismethoden: Dubbele integratie driehoek van Siegers Leerspiraal van Korthagen Leerweg van Van Kessel Bateson (6 logische niveaus van denken, leren en veranderen) | Handboek Intervisie en Supervisie, Van Praag van Asperen et al. 2001. Supervisiekunde Meerperspectivisch, Boer et al., 2015. Positieve supervisie en intervisie, Bannink, F., 2012. |
6. Utrecht |
Kempler Instituut Nederland | Opleiding Ervaringsgericht Supervisor |
|
2 jaar | 150 uur +22,5 uur | 550 uur + 22,5contactuur van nieuw curriculum | € 6.400,-
Excl. €400 studieboeken en 2 Supervisie Leertrajecten minimaal
€4000,- Prijsverhoging i.v.m. nieuw Curriculum (module coaching en fenomenologisch onderzoek) |
€ 19549.- | In ervaringsgerichte supervisie is het primaire gereedschap van iedere supervisor zijn eigen persoon. | Kernzin | In ervaringsgerichte supervisie is het primaire gereedschap van iedere supervisor zijn eigen persoon. Hij is voortdurend ervarend, reflecterend en handelend aanwezig in het supervisieproces. Hij moet zich bewust zijn van wat hij zelf in relatie met zijn supervisant ervaart en leren zichzelf en zijn persoonlijke dynamiek constructief te hanteren ten bate van het leerproces van de supervisant. Naast reflecteren en adviseren worden tijdens de opleiding een aantal werkvormen gehanteerd die gericht zijn op het praktisch oefenen en in het hier-en-nu ervaren en hanteren van leerpunten. Als basis van zijn handelen leert hij (supervisor) een betrokken en rechtstreekse manier van communiceren, waarbij aandachtige empathie en persoonlijk confronteren hand in hand gaan. Bron: website | Werken volgens modellen van Siegers en Kessel Supervisorische vragen stellen Belevingsgerichte werkvormen Gestalt en andere benaderingen | Werken volgens modellen van Siegers en Kessel Supervisorische vragen stellen Belevingsgerichte werkvormen Gestalt en andere benaderingen |
7. Groningen |
HanzePro | Begeleidingskunde Supervisie en Coaching 1 en 2 |
|
2 jaar | 454 uur (Incl. assessment & leersupervisie) | 952 uur | €4.486,- Exclusief literatuur ongeveer € 600,- kosten van Leersupervisie 1 en 2 € 4500,- | € 7917.- | Ontmoeting, Professionaliteit en Missie: de begeleidingskundige praktijk van ervaringsgericht, interactief leren waarbij praktijk en theorie in evenwicht zijn. | Kernzin | De drie belangrijkste leerlijnen Ontmoeten, Professionaliteit en Missie, lopen als rode draden door als onze opleidingsonderdelen heen. De begeleidingskundige praktijk van ervaringsgericht, interactief leren waarbij praktijk en theorie in evenwicht zijn. Dat betekent dat je wordt uitgenodigd om te sturen in wat en hoe je leert binnen de kaders van het curriculum. Bron: website | Meerdere methode van begeleiden waarvan supervisie er een is. Aandachtsleren Trage Vragen Siegers en Kessel | Supervisiekunde Meerperspectivisch, Boer et al., 2015. Werken aan trage vragen Robbesom, 2017. |
8. Zwolle |
Christelijke Hogeschool Windesheim | Post-HBO Supervisorenopleiding |
|
2 jaar | 604 uur | 672 uur+140 uur leersupervisie 1 | € 8.950,- Excl. Leersupervisie 2 €2.950,- studiemateriaal | € 22375.- | Zelfreflectie, identiteit en betrokkenheid | Kernzin | Met onze Supervisorenopleiding ga je de diepte in. Daarbij zijn identiteit, betekenisgeving en betrokkenheid belangrijke uitgangspunten. Je laat de supervisant zien hoe hij zijn handelen kan sturen en reflecteert daarbij op jouw eigen functioneren. Je werkt aan je eigen persoonlijke ontwikkeling waardoor je zicht krijgt op je drijfveren, waarden en patronen. Daardoor leer je supervisie in te zetten als krachtig middel om professionele dilemma's te begeleiden. Bron: website | Driehoek van Siegers Siegers, Kessel | Supervisiekunde Meerperspectivisch, Boer et al., 2015. |
9. Ede |
Christelijke Hogeschool Ede | Post-HBO Supervisie en Coaching |
|
2-4 jaar | 176 uur | 912 uur | €11.950,- Exclusief leersupervisie 2 € 2000,- | € 22013.- | Vanuit een christelijke mensvisie en een relationeel mensbeeld wordt invulling gegeven aan de opleiding Supervisie en Coaching | Eigen statement | Reflecteren en leren in supervisie, narratief begeleiden en ontwikkelingsgericht coachen; het komt allemaal aan bod. Natuurlijk gaat het ook veel over jou zelf. Je denkt na over jouw profiel en visie op supervisie of coaching. Dat doe je samen met andere supervisors- en coaches-in-spé. Afkomstig uit de zorg, het onderwijs, het bedrijfsleven of bijvoorbeeld de kerk. Uniek aan deze opleiding? Dat is de christelijke mens- en maatschappijvisie die als een rode draad door het programma loopt. Bron: webpagina | De tendens anti-methodistisch Ambachtelijke methode volgens Siegers en Kessel | upervisiekunde Meerperspectivisch, Boer et al., 2015. |
10. Zeist |
Nederlands Huisartsen Genootschap * | Kaderopleiding Supervisie en Coaching |
|
2,5 jaar | Minimaal 355 uur plus individuele begeleidingsgesprekken | 910 uur | €17.300,- Exclusief verblijfskosten 3 x tweedaagse trainingsdagen en 1x tweedaags colloquium. | € 31938.- | Het gaat om begeleiding bij het persoonlijk professioneel functioneren van de huisarts. | Kernzin | De KSC is primair bedoeld voor huisartsen. De opleiding is beroepsspecifiek, leidt op tot begeleidingskundige in de medische beroepspraktijk. Kenmerkend voor het leerplan is het accent op ambachtelijkheid. (er)…..worden verschillende concepten aangeboden met het doel daarvan kennis te nemen en erover een mening te vormen. Naar eigen voorkeur en stijl wordt daar een eigen keuze gemaakt. De supervisor helpt de supervisant stil te staan bij de eigen gedragingen, gevoelens, vermogens, behoeften, normen en waarden. Daardoor vindt de supervisant zijn eigen antwoorden op zijn vragen. In de supervisiebijeenkomst maakt de supervisant voornemens. Deze brengt hij in de praktijk en het beloop daarvan wordt in een volgende bijeenkomst weer besproken. De supervisiemethode gaat uit van zelfsturing en zelfbepaling door de supervisant. | Diverse ‘tools’ Kernkwaliteiten, Transactionele Analyse, het werken met subpersonen, systeemgerichte modellen zoals Roos van Leary en teamrollen Belbin, het werken met metaprogramma’s en het systemisch werken worden theoretisch en in vaardighedenonderwijs aangeboden | Handboek Intervisie en Supervisie, Van Praag van Asperen et al. 2001. Supervisiekunde Meerperspectivisch, Boer et al., 2015. |
*) Dit is een opleiding voor huisartsen die aangeboden wordt door het NHG en de huisartsenopleiding van het UMC in Zeist; het Juliuscentrum,
Eigen statement: duidelijk herkenbare
eigen afzonderlijk gepresenteerde statement.
Kernzin: Een statement
uit een uitgebreidere tekst over de opleiding die wij een
kernachtige, helikopterview weergave vonden van het geheel.
Kenmerk |
---|
Instituut |
Naam opleiding |
Digitale informatie |
Duur |
Contacturen |
SBU |
Kosten (studie, materiaal en leersupervisie) |
Kosten omgerekend naar voltijdstudie (1680 SBU) |
Mission Statement |
Opmerking |
Uitgangspunten |
Methoden |
Literatuur |
Opleiding |
---|
1. Amsterdam |
2. Amsterdam |
3. Rotterdam |
4. Rotterdam, Arnhem, Nijmegen |
5.Utrecht |
6. Utrecht |
7. Groningen |
8. Zwolle |
9. Ede |
10. Zeist |